5 vragen bij een verzwikte enkel

Een verzwikte enkel komt veelvuldig en roept veel vragen op. Wat is en en hoe kan je het voorkomen. In dit artikel beantwoorden wij 5 vragen over een verzwikte enkel.

Vraag 1 : Wat is een verzwikte enkel ?

De enkel heeft aan zowel de binnenzijde als de buitenzijde vanaf het kuitbeen en scheenbeen banden lopen naar de botten van de voet. Op het moment dat u zich verstapt komen deze banden op rek te staan. De banden raken daarbij opgerekt, waardoor er klachten ontstaan in de enkel. Opgerekte banden en de klachten die u daarvan ervaart worden een verzwikte of verstuikte enkel genoemd. De medische term hiervoor is een enkel distorsie.

 

Vraag 2 : Hoe ontstaat een verzwikte enkel ?

Een verzwikte enkel ontstaat wanneer de enkel overdreven naar binnen of buiten kantelt. Het overdreven naar binnen kantelen van de enkel komt het meeste voor in de praktijk. Oorzaken van een verzwikte enkel zijn meestal:

  • Sportblessure
  • Verstapping
  • Ongeluk

Bij een verstapping heb je vaak te maken met een ongelijk voetpad, een gat in de weg, een gemist afstap van een stoep of tijdens onverwachte momenten binnen het sporten.

Vraag 3 : Wat zijn de symptomen van een verzwikte enkel ?

Een verzwikte enkel kan behoorlijk pijn doen. De pijn wordt meestal aan de binnen- en/of de buitenzijde gevoeld. Tijdens een enkelverzwikking kan er ook zwelling ontstaan aan de binnen en buitenzijde van de enkel. De zwelling kan ook bestaan uit een bloeduitstorting, waarbij een blauwe kleur waargenomen kan worden.

Er ontstaat meestal tijdens een enkelverzwikking een scherpe pijn aan de buitenzijde van de enkel, waardoor je meteen niet goed meer kan belasten. Lopen zal daarom moeilijk of niet gaan in de eerste 2-3 dagen. De pijn blijft fors aanwezig in de eerste 2-3 weken tijdens het belasten.

Vraag 4 : Hoe behandel je een verzwikte enkel ?

Een verzwikte enkel duurt ongeveer 6 weken bij een normaal letsel. Indien er een wat complexer letsel is ontstaan dan kan het herstel van een enkelverzwikking wel 6-12 weken duren. Indien de klachten niet verminderen in de eerste 2 weken na de enkelverzwikking dan kunt u beter contact opnemen met een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut zal de enkelverzwikking beoordelen en helpen bij het verminderen van de pijnklachten en het weer opbouwen van de belasting. De behandeling zal gericht zijn op het weer terugkeren naar normale belasting in de dagelijkse activiteiten, sportactiviteiten en werk gerelateerde activiteiten.

Na een verzwikte enkel heb je vaak te maken met een instabiel gevoel in de enkel, waardoor sporten en sommige werk gerelateerde activiteiten wat moeizaam verlopen. Tapen of een brace kunnen u ondersteunen in het zo snel mogelijk weer terugkeren binnen deze activiteiten. Tapen is meer een korte termijn oplossing maar een brace kan langer gedragen worden. Een brace geeft meer stabiliteit tijdens het bewegen en voorkomt ook deels dat er opnieuw een enkelverzwikking kan ontstaan.

Het is zeer verstandig om zo snel mogelijk, indien de pijn het toelaat, weer de enkel te gaan belasten. Probeer hierbij een normaal looppatroon aan te houden.

Vraag 5 : Hoe voorkom je een verzwikte enkel ?

Een enkelverzwikking is niet altijd te voorkomen. Indien je te maken hebt met een ongeluk of verstapping dan is dit lastig. Wanneer je al vaker door de enkel bent gegaan, is er meer kans op een nieuwe enkelverzwikking en ook tijdens het sporten en sommige werk gerelateerde activiteiten is er een verhoogd risico voor het ontstaan van een enkelverzwikking.

Uit onderzoek blijkt dat lichte enkelbraces kunnen bijdrage aan een sneller herstel na een enkelverzwikking, maar deze zijn minder zijn minder geschikt voor preventief gebruik. De sterkere enkelbraces zijn wel geschikt voor preventief gebruik. 1, 2, 3

Een brace heeft de voorkeur ten opzichte van tapen. Dit is namelijk op termijn goedkoper en blijft gedurende het dragen beter zitten. In onze blog Tape VS Brace schrijven wij hier meer over.

Bekijk alle enkelbraces bij enkelklachten

 

Referenties

1. Ghai, S., Driller, M., Ghai, I., Effects of joint stabilizers on proprioception and stability: A systematic review and meta-analysis, Phys Ther Sport. 2017 May.

2. Doherty, C., Bleakley, C., Delahunt, E., Holden, S., Treatment and prevention of acute and recurrent ankle sprain: an overview of systematic reviews with meta-analysis, Br J Sports Med. 2017 Jan.

3. Vuurberg, G, et al., Diagnosis, treatment and prevention of ankle sprains: update of an evidence-based clinical guideline, Br J Sports Med. 2018 Aug.

< 5 vragen bij een knie artrose Hoe voorkom je een enkelblessure? >