Kunt u uw duimen tegen uw voorarm duwen? Alles over hypermobiliteit

U heeft ze vast wel eens gezien op tv: mensen die zo lenig zijn dat ze met het grootste gemak hun benen in hun nek leggen of zonder er enige moeite voor te doen in een spagaat schieten. Dit fenomeen staat ook wel bekend als hypermobiliteit, maar wat is dat nu precies?

Wat is hypermobiliteit?

Hypermobiliteit wordt ook wel overbeweeglijkheid genoemd. Zo kunnen mensen met hypermobiliteit vaak hun knieën of ellebogen overstrekken of hun vingers helemaal achterover duwen. Deze erfelijke aandoening komt tot uiting doordat de gewrichtsbanden en het kapsel van het bindweefsel meer elastische eigenschappen hebben. Bij beweging rekken deze banden mee in plaats van dat zij strak staan. Hierdoor kunnen de gewrichten verder bewegen dan normaal.

Mensen met hypermobiliteit zullen waarschijnlijk uitblinken in sporten als turnen of ballet. Ze zijn echter minder goed in krachtsporten zoals boksen of gewichtheffen, omdat zij hier snel blessures bij zullen oplopen vanwege hun hypermobiliteit.

Doe de test: bent u hypermobiel?

Heeft u het vermoeden dat u hypermobiel bent? Aan de hand van de volgende checklist kunt u testen of u hypermobiel bent:

  • Kunt u uw pinken 90 graden of verder overstrekken?
  • Kunt u uw duimen tegen uw voorarm duwen?
  • Kunt u uw ellebogen 10 graden overstrekken?
  • Kunt u uw knieën 10 graden overstrekken?
  • Lukt het u om voorover te buigen en uw handen plat op de grond neer te leggen, zonder dat u uw knieën buigt?

Hoeveel vinkjes staan er in bij uw checklist? Als u vier of meer gewrichten kunt overstrekken heeft u last van hypermobiliteit.

Preventiemaatregelen

Er wordt wel eens gezegd: voorkomen is beter dan genezen. Om te voorkomen dat u blessures oploopt of klachten krijgt door uw hypermobiliteit kunt u een aantal preventieve maatregelen nemen. Zo moet u in alle gevallen overbelasting van de spieren voorkomen. Daarnaast zijn sporten waarbij u veel snelle bewegingen maakt minder geschikt. Hierbij kunt u denken aan voetbal, tennis of skiën.

Tot slot raden wij u aan om altijd een brace te dragen ter preventie. De brace ondersteunt uw gewrichtsbanden, waardoor de kans kleiner is dat u een blessure oploopt of dat het gewricht uit de kom schiet. Mijnbrace werkt met een terugbelverzoek om u zo goed mogelijk te woord te staan. U kunt hier ons terugbelformulier invullen. Wij streven ernaar om binnen een uur contact met u op te nemen.

 

 

< De 5 meest voorkomende sportblessures Spierpijn: wat is het, waarom heb ik er last van en hoe kan ik het voorkomen? >