Spierpijn: wat is het, waarom heb ik er last van en hoe kan ik het voorkomen?

U merkt het al wanneer u ’s ochtends de trap af wilt lopen. Ai, wat een pijn! Met het strekken van uw voet richting de volgende traptrede schiet er een pijn door uw been die ervoor zorgt dat u het liefste de hele dag in bed wilt blijven liggen. De meeste mensen kennen het wel: spierpijn. Letterlijk een pijn in de spieren. Maar waar wordt deze pijn nu precies door veroorzaakt, en hoe kunt u voorkomen dat u hier last van krijgt?

Vroege spierpijn

Allereerst is het belangrijk om twee verschillende soorten spierpijn te onderscheiden: vroege spierpijn en verlate spierpijn. Vroege spierpijn treedt op tijdens of vlak na de fysieke inspanning, zoals sporten. Dit gebeurt wanneer de spieren dusdanig belast worden dat zij de afvalstof melkzuur niet meer voldoende af kunnen voeren. Het melkzuur prikkelt vervolgens de zenuwuiteinden, waardoor u een brandende pijn kunt voelen.

Verlate spierpijn

Verlate spierpijn treedt 24 tot 48 uur na de fysieke inspanning op. Dit treedt vooral op wanneer de inspanning een ‘uitrekkende’ beweging betreft, zoals het aflopen van een berg. De pijn is voelbaar doordat er hele kleine scheurtjes zijn ontstaan in de spieren. Dit is niet per sé erg, sterker nog: u zult er sterker uit komen. Wanneer het lichaam namelijk de scheurtjes repareert, is er sprake van supercompensatie: het lichaam herstelt zich beter dan het oorspronkelijke niveau en maakt vast extra spierweefsel aan om zich op de volgende fysiek zware activiteit voor te bereiden.

Oorzaken van spierpijn

Zoals hierboven beschreven, doet spierpijn zich voor bij een (zware) fysieke activiteit. De kans op spierpijn wordt ook vergroot door een slechte warming-up, of door u van een warme naar een koude omgeving te verplaatsen. Waar de spierpijn precies optreedt hangt af van de spiergroep die u belast heeft. Tot slot kunt u ook last krijgen van spierpijn wanneer u ziek bent, bijvoorbeeld wanneer u de griep heeft.

Voorkomen van spierpijn

Een eerste manier om spierpijn te voorkomen is middels een goede warming-up. Hiermee gaat uw bloed sneller stromen en worden uw spieren warmer. Zo is de kans op scheurtjes in uw spieren kleiner. Ook een goede cooling-down kan helpen. Rek echter niet te actief achteraf: sommigen geloven dat dit de scheurtjes die eventueel zijn ontstaan juist groter kan maken. Verder kan een warm (niet heet!) bad na de inspanning helpen om de spieren te ontspannen en de afvalstoffen in uw lichaam af te voeren. Tot slot kan een massage helpen. En dat is nog niet zo’n verkeerde oplossing, toch?

< Kunt u uw duimen tegen uw voorarm duwen? Alles over hypermobiliteit Wat te doen bij een sportblessure? >