Uitgelicht: wat is RSI?

Door de tijd die we tegenwoordig achter de computer doorbrengen, is er een toename van RSI klachten te zien. Maar wat is RSI nu eigenlijk? En hoe kunt u pijnlijke klachten voorkomen?

Wat is RSI?

RSI is de verzamelnaam voor klachten die ontstaan wanneer u een lange tijd in dezelfde houding werkt of steeds dezelfde bewegingen maakt. Tegenwoordig wordt RSI ook wel CANS genoemd; Klachten aan Armen, Nek en/of Schouders die niet zijn ontstaan door een trauma of waar de oorzaak van de klachten geen ziekte is. De klachten die opspelen bij RSI of CANS komen voor in de nek, schouders, armen, polsen en handen. De symptomen zijn onder andere pijn, vermoeidheid, tintelingen, krachtverlies en een doof gevoel.

De oorzaak van RSI of CANS

De belangrijkste oorzaak van RSI of CANS is licht statische arbeid zoals kantoorwerkzaamheden. Bij deze activiteiten zijn de spieren continu licht aangespannen. Hierbij kan de doorbloeding van de spieren voor 80% afnemen wat zorgt voor een ophoping van afvalstoffen in de spieren. Deze ophoping prikkelt de spieren wat een pijnlijk gevoel geeft, waardoor de spieren zich sterker gaan aanspannen.

Bij het aanspannen van de spieren speelt stress een grote rol. Wanneer u gestrest bent, spannen de spieren in de nek, schouders en armen zich onbewust samen. Deze aanspanning geeft opnieuw het pijnlijke gevoel.

De drie fasen van RSI of CANS

In de eerste fase van RSI of CANS wordt de pijn gezien als een zeurende pijn die alleen voelbaar is tijdens of na het werk. De klacht is na een rustige avond of weekend over. Tijdens de tweede fase van RSI of CANS nemen de klachten toe: specifieke bewegingen worden vermeden omdat deze pijnlijk zijn en de klachten blijven aanhouden na een avond of weekend rust. De derde fase van de pijnklachten is zeer heftig. De kracht in de handen en armen is ernstig afgenomen en door de aanhoudende symptomen is werken niet meer mogelijk.

Tips om RSI te vermijden

Wanneer u werkzaam bent op een kantoor is de kans op RSI- of CANS-klachten groot. Voorkom de klachten door regelmatig van houding te wisselen en geregeld een pauze te nemen. Daarnaast kunt u het kantoorwerk afwisselen met andere werkzaamheden. Tot slot is het belangrijk om niet langer dan 6 uur per dag achter een bureau te werken. Om pijnlijke klachten in de pols of schouder in de tweede fase van RSI- of CANS-klachten te verminderen, raden wij u aan om een polsbrace (/polsbrace) of schouderbrace (/schouderbrace) te dragen.

< Betere resultaten met compressiekleding: feit of fictie? De 5 meest voorkomende sportblessures >