Nieuws

Blog: zó tapet u uw sportblessures in met Kinesiotape – deel 1

Wanneer u last heeft van een sportblessure is het belangrijk om het gewricht in te tapen of een brace te dragen. Het is echter niet gemakkelijk om uw knie of pols in te tapen. Wij laten u daarom zien hoe u het beste resultaat bereikt.

Betere resultaten met compressiekleding: feit of fictie?

Steeds meer sporters, zowel op recreatief als topniveau, bewegen in compressiekleding. De kledij is niet alleen op een atletiekbaan te zien, maar bijvoorbeeld ook op het rugbyveld. Met de komst van compressiekleding is er een nieuwe discussie losgebarsten: heeft deze kleding echt effect?

Uitgelicht: wat is RSI?

Door de tijd die we tegenwoordig achter de computer doorbrengen, is er een toename van RSI klachten te zien. Maar wat is RSI nu eigenlijk? En hoe kunt u pijnlijke klachten voorkomen?

De 5 meest voorkomende sportblessures

In ons nieuwste infographic beschrijven wij de 5 meest voorkomende sportblessures. Benieuwd welke blessure bovenaan staat? Lees dan snel verder!

Kunt u uw duimen tegen uw voorarm duwen? Alles over hypermobiliteit

U heeft ze vast wel eens gezien op tv: mensen die zo lenig zijn dat ze met het grootste gemak hun benen in hun nek leggen of zonder er enige moeite voor te doen in een spagaat schieten. Dit fenomeen staat ook wel bekend als hypermobiliteit, maar wat is dat nu precies?

Spierpijn: wat is het, waarom heb ik er last van en hoe kan ik het voorkomen?

U merkt het al wanneer u ’s ochtends de trap af wilt lopen. Ai, wat een pijn! Met het strekken van uw voet richting de volgende traptrede schiet er een pijn door uw been die ervoor zorgt dat u het liefste de hele dag in bed wilt blijven liggen. De meeste mensen kennen het wel: spierpijn. Letterlijk een pijn in de spieren. Maar waar wordt deze pijn nu precies door veroorzaakt, en hoe kunt u voorkomen dat u hier last van krijgt?

Wat te doen bij een sportblessure?

Een sportblessure voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Toch zijn er jaarlijks meer dan 1 miljoen sportblessures. Veel sporters die na het sporten een blessure oplopen weten niet precies wat zij moeten doen. Daarom vindt u in deze blog een korte uitleg over wat u kunt doen bij een sportblessure.

Enkelspieren blijven actief

Het is een misverstand dat enkeltape of -brace de leidt tot spierverzwakking, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Een gemiddelde Nederlandse voetballer is 3 tot 5 uur per week sportief actief. Tijdens het sporten werkt de tape of brace als hulpmiddel voor de enkelbanden, en voorkom je nieuw enkelletsel. Dit betekent niet dat je enkelspieren helemaal niet meer werken. Tevens prikkel je deze genoeg buiten het sporten om. Je gebruikt deze namelijk nog ongeveer 168 uur waardoor de spieren niet verzwakken (uren voor slaap, sport en rustig zitten niet meegerekend).

Onderzoek: effect kniebrace bij knie artrose

Door een kniebrace te dragen, kun je pijn en klachten als gevolg van artrose aan de knieschijf aanzienlijk verminderen.

Onderzoekers van de University of Manchester hebben deze conclussie getrokken. De uitkomst van het onderzoek biedt nieuwe mogelijkheden voor het beter en goedkoper behandelen van deze veelvoorkomende gewrichtsaandoening.

Tape vs Brace

Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van tape of het gebruik van een brace om enkelletsel te voorkomen. Met behulp van wetenschappelijke artikelen, heeft Mijnbrace een duidelijk overzicht gemaakt waarin tapen en het dragen van een brace met elkaar worden vergeleken.

Getoond 11–20 van 28123