Vijf tips bij een tennisarm

 

De tennisarm is de meest voorkomende elleboogblessure die er is. De tennisarm komt veel vaker voor bij beroepen zoals metselaars, kappers, musici, timmerlieden en monteurs dan bij het uitoefenen van de sport tennis zelf. Deze overbelastingsklacht duurt vaak lang en kan veel invloed hebben op het dagelijks leven.

De tennisarm is de meest voorkomende elleboogblessure die er is. De tennisarm komt veel vaker voor bij beroepen zoals metselaars, kappers, musici, timmerlieden en monteurs dan bij het uitoefenen van de sport tennis zelf. Deze overbelastingsklacht duurt vaak lang en kan veel invloed hebben op het dagelijks leven.

Tip 1 : Juiste Diagnose

Belangrijk is om eerst goed te diagnosticeren of het wel daadwerkelijk een tennisarm is. Hiervoor kunt u uw onderarm met de handpalm naar beneden op tafel leggen. Met uw andere hand geeft u nu tegendruk tegen de achterkant van uw hand. Bij de arm die op tafel ligt probeert u nu uw hand omhoog te tillen van de tafel, tegen de weerstand van uw andere hand in. Indien u een forse pijn of pijnscheut in de elleboog/onderarm ervaart, dan heeft u de diagnose van tennisarm bevestigd.

 


Tip 2 : Verlaag de belasting

Stop met de bewegingen die voor extra pijn zorgen. Hier geldt dus niet de regel van “gewoon doorgaan dan gaat het vanzelf over”. Ga verstandig met uw klacht om en zorg dat u daarom de belasting in de dagelijkse handelingen probeert te verminderen voor een optimaal herstelproces.



Tip 3 : Zoek hulp

Indien de tennisarm al meer dan 3 a 4 weken aanwezig is, dan zal deze nagenoeg niet uit zichzelf weer overgaan. Een tennisarm kan wel een jaar aanwezig blijven, maar met de hulp van bijvoorbeeld een fysiotherapeut of een brace kan het klachten wel verkort worden. Een geschikte brace voor een tennisarm ofwel een tenniselleboog kunt u vinden op www.mijnbrace.nl.



Tip 4 : Zelf starten

Start alvast meteen met een aantal rekoefeningen. De belangrijkste rekoefening is om uw elleboog volledig te strekken en de hand met uw andere hand vastpakt en met de handpalm naar de onderarm toe trekken. U kunt nog een beetje draaien met de volledige arm om rek te voelen aan de buitenzijde van elleboog/onderarm. Houdt de rek 10 seconden vast en herhaal dit minimaal 6 keer. De oefening mag meerdere malen per dag worden uitgevoerd.



Tip 5 : Blijf niet lopen met klachten

Wacht niet te lang, indien u voelt dat de klachten niet weggaan of juist erger worden kunt u het beste contact opnemen met uw eigen fysiotherapeut of een fysiotherapeut in de buurt. U kunt ook alvast starten met het dragen van een brace alleen tijdens de activiteiten die normaal pijnlijk zijn of de pijn doen verergeren. Een brace is een tijdelijke oplossing, maar zorgt zeker in de beginfase voor meer rust en daardoor minder pijn. Kijk op www.mijnbrace.nl voor een geschikte brace.

 

 

 

 

 

< Hoe voorkom je een enkelblessure? Kinesiotape: dé oplossing bij hooikoortsklachten >