Een rugblessure? Deze 5 tips verlichten de pijn

Rugpijn is één van de meest voorkomende soorten pijn. Ongeveer 80 procent van de volwassenen heeft wel eens last van rugklachten. De kans is dan ook groot dat jij tot deze groep behoort. Heb jij last van je rug en worden je dagelijkse bezigheden belemmerd door de pijn? Er zijn een aantal tips om je rugpijn te verlichten of te voorkomen.

Tip 1: Comfortabele slaaphouding

Wanneer je last heb van rugklachten, is in slaap komen vaak een opgave op zich. Je kunt de juiste slaaphouding niet vinden en daardoor slaap je slecht. Hierdoor beland je in een vicieuze cirkel, want wanneer je slecht slaapt, zal je je meer bewust zijn van de pijn die je hebt. Val je niet lekker in slaap door je rugklachten? Ga dan op je zij liggen en leg een kussen tussen je knieën. Zo blijft je wervelkolom in de juiste houding en wordt je rug minder belast. Ben jij een echte ‘rugslaper’? Schuif dan het kussen onder je knieën voor een comfortabele houding.

Tip 2: Kin omhoog, borst vooruit

Iedereen doet het: lekker onderuitgezakt op de bank hangen. Toch is deze slungelige houding niet bevorderlijk voor je rugklachten. Zit jij tijdens het werk veel achter een bureau naar een computerscherm te staren? Zorg er dan voor dat je de juiste houding aanneemt. Schuif je lichaam helemaal tegen de rugleuning, ontspan je schouders, blijf rechtop zitten en zet beide voeten plat op de vloer. Niet alleen wanneer je achter een bureau zit moet je goed op je houding letten: ook wanneer je staat of loopt is het belangrijk om een rechte rug te houden - kin omhoog en borst vooruit!

Tip 3: Maak je spieren sterk

Elke rug is anders en daarom is verschilt het per persoon wat de beste houding is. Blijven je klachten aanhouden? Raadpleeg dan eens een fysiotherapeut: hij kan je de juiste zithouding aanleren of aangeven hoe je het beste kunt staan en bewegen. Erg belangrijk bij rugklachten zijn de spieren in je rug versterken. Uit verschillende onderzoeken is namelijk aangetoond dat wanneer de kracht, flexibiliteit en het uithoudingsvermogen in je rug op orde zijn, dit op lange termijn je rugklachten vermindert.

Tip 4: Beweeg

Je eerste reactie bij rugpijn is wellicht rust houden en zo weinig mogelijk bewegen. Dit kan komen door het advies dat artsen vroeger gaven, maar gelukkig weten zij nu beter: liggen is het slechtste wat je kunt doen bij rugklachten. De tip is dan ook: blijf bewegen, maar forceer niks. Ga absoluut niet over je grens, want dat kunnen de klachten alleen maar verergeren, wat het herstelproces vertraagt. Bewegingsoefeningen of sporten zoals zwemmen, wandelen en yoga zijn een goede oplossing.

Tip 5: Koelen en verwarmen

Soms kan de pijn van een rugblessure of ontsteking worden verlicht door de pijnlijke plek te koelen. Doe dit een paar keer op een dag, maximaal 20 minuten. Bescherm je huid wel tegen de kou door een doek tussen de huid en het ijs te leggen. Als je een paar dagen gebruik hebt gemaakt van deze koelmethode, ga dan over naar het verwarmen van de pijnplek. Warmte zorgt ervoor dat je spieren ontspannen en dat je bloedsomloop wordt gestimuleerd.

Bij rugklachten is het erg belangrijk om je rug zo veel mogelijk te ontlasten en ondersteunen. Een rugbrace kan hierbij uitkomst bieden: het stabiliseert de rug en zorgt voor minder pijn. Ook krijg je de juiste houding door het dragen van een brace: dit zorgt voor een sneller herstel van de klachten. De rugbraces van Mijnbrace.nl zijn er in verschillende soorten en maten; zo krijg je altijd een brace die bij je past. Neem voor vragen of advies over onze rugbraces contact met ons op, via 06-33308608 of via het contactformulier. Onze fysiotherapeut adviseert je graag!

< Kinesiotape: dé oplossing bij hooikoortsklachten Blog: zó tapet u uw sportblessures in met Kinesiotape – deel 2 >