Wat te doen bij een sportblessure?

Een sportblessure voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Toch zijn er jaarlijks meer dan 1 miljoen sportblessures. Veel sporters die na het sporten een blessure oplopen weten niet precies wat zij moeten doen. Daarom vindt u in deze blog een korte uitleg over wat u kunt doen bij een sportblessure.

De RICE Methode

Sporters lopen een groot risico voor enkel- en knieblessures of blessures op andere weke delen in het lichaam. Door de zogenaamde RICE methode gelijk toe te passen na het ontstaan van een sportblessure kan er een versnelling van de genezing ontstaan. Daarnaast kan deze methode ervoor zorgen dat er minder complicaties uit de blessure ontstaan. RICE staat voor: Rust, IJs, Compressie en Elevatie.

Rust

Direct na de sportblessure is het belangrijk dat u stopt met wat u aan het doen bent en het geblesseerde lichaamsdeel beschermt. Stop echt direct en ga niet proberen “door de pijn heen te sporten”. Dit zal de blessure namelijk erger en gecompliceerder maken. Voer geen druk uit op het geblesseerde deel en laat iemand u helpen verplaatsen naar een veilige en rustige plek.

IJs

Zorg er voor dat u het geblesseerde lichaamsdeel direct ijst, dit zal zorgen voor minder grote zwellingen. Hierbij is het belangrijk dat u het ijs niet direct op de huid plaatst, doe bijvoorbeeld een theedoek om het ijs heen en blijf het ijs heen en weer bewegen. De eerste 48 uur is het aan te raden om het geblesseerde lichaamsdeel voor 10-20 minuten te ijzen. Laat het daarna 20 minuten rusten en ijs dan opnieuw (herhaal dit ongeveer 6 keer). Blijven de extreme zwelling en pijn langer dan drie dagen aanhouden, neem dan contact op met uw huisarts.

Compressie

Middels een drukverband kan u het geblesseerde deel ondersteunen en de zwelling laten verminderen. Verbind het geblesseerde deel niet te strak en laat vingers en tenen  altijd buiten dit verband om te zien of deze niet verkleuren. Indien deze verkleuren, zit het verband te strak en moet u het opnieuw verbinden.

Elevatie

Houd het geblesseerde lichaamsdeel zo vaak als mogelijk omhoog. Wanneer u het geblesseerde deel hoger legt dan het hart zal dit het meest efficiënt werken. Het vermindert de bloedtoevoer en vergemakkelijkt de bloedafvoer waardoor de zwelling makkelijker weg trekt.

Mochten de pijn en zwelling na 2-3 dagen nog steeds aanwezig zijn, dan is het raadzaam om contact op te nemen met een specialist.

Voorkomen is beter dan genezen

Een blessure is voor iedereen zeer vervelend. Men begint ook vaak weer te snel met sporten, waardoor de blessure snel weer terug kan komen. Voorkom (oude) terugkerende blessures door te sporten met een brace. Deze geeft tijdens het sporten extra steun en ontlast weke lichaamsdelen.

Bekijk ook ons aanbod braces. Heeft u vragen over een sportbrace, dan beantwoorden wij deze graag.

< Spierpijn: wat is het, waarom heb ik er last van en hoe kan ik het voorkomen? Enkelspieren blijven actief >